Saturday, July 28, 2012

Just a respond from a guy who his religion being blame on 1 inccident

Tertengok gambar ni dalam facebook...terasa terkilan bila tengok kenyataan pada gambar ni sebab menyalahkan agama buddha dalam hal ni..komen-komen dalam tu pun semua berfikiran cetek. Hanya segelintir yang cerdik.


Dalam kenyataan dan komen semua menyalahkan agama BUDDHA atas perbuatan membunuh ini. OK, let me say something that I wanted to say.

Kenapa mesti menyalahkan agama atas perbuatan ni? Aku yakin semua agama atas muka bumi ni tidak ada satu pun yang menggalakkan perbuatan membunuh dalam ajaran mereka. Cuba berfikir sejenak, masyarakat Arab dekat Middle east yang membunuh sesama saudara kamu, kenapa kamu semua tidak pernah berkata apa-apa?Kenapa kamu tidak menyalahkan agama kamu sendiri? Kenapa bila penganut agama lain yang buat perbuatan macam ni dekat saudara kamu baru kamu semua kecoh nak salahkan agama orang lain?

Sepatutnya kita salahkan orang yang melakukan perbuatan ini, bukan agama yang mereka anuti. Ambil contoh kejadian 911. Bila U.S menyalahkan islam, kamu semua kecoh, kamu semua marah. U.S racist lah apa lah. And....bila kamu semua menyalahkan agama orang lain macam ni, kamu rasa orang lain tidak rasa apa yang kamu rasa? Please think.!.. Kalau orang beragama islam yang melakukan perbuatan ini dekat penganut Buddha atau Kristian atau Yahudi, kamu semua nak salahkan agama Islam kamu sendiri??aku yakin TIDAK.

Kekejaman di Selatan Thai contohnya, kamu semua tahu majoriti masyarakat selatan Thai beragama Islam. Bila ada kejadian bom sana sini, bunuh sana sini, kamu smue salahkan "orang Thailand". Kenapa kamu semua tidak menyalah agama Islam kamu sendiri pada masa tu? FIKIR-FIKIRKANLAH


Orang yang beragama adalah orang yang boleh menghormati ajaran agama lain dengan hati terbuka. Orang yanng beragama tidak akan sesekali menyalahkan agama lain.

kalau aku berfikiran cetek dan sempit, mungkin post ini akan jadi mcam ni "WTF!"..once in a blue moon you can hear about Buddhist do anything like this. But Islam is everyday since I born.!!! This cannot be compared for what Islam did to other religions.!!wayyyy too far"

FOR GOD SAKE.!!!.THIS IS SUPPOSEDLY NOT ABOUT RELIGIONS.!. THIS IS ABOUT HUMANITY. SO PLEASE STOP BLAMING ON OTHER RELIGIONS!!!

words in italic are only for example.Don't be offend.thanks

No comments:

Post a Comment